Jaki latawiec do kitesurfingu?

2021-11-05 14:00:26

Latawiec, czyli listewki i bibuły to do tej pory jedno z zadań szkolnych naszych dzieci nieoficjalnie wykonywane przez rodziców. Jednak na niebie takich latawców już raczej nie ujrzymy. Za to im bardziej zbliżamy się nad morze, szczególnie w okolice Helu, tym więcej kolorowych latawców nowej generacji zobaczymy i to nad samą wodą.

Od roku 1999, kiedy to w Polsce powstała pierwsza szkółka kitesurfingu, produkcja coraz to nowszych latawców nie spowalnia. Lekkość, ochrona przed promieniami UV, wodoodporność, wytrzymałość – to tylko niektóre cechy, którym producenci muszą sprostać. Jaki latawiec wybrać i jakimi czynnikami kierować się przy wyborze?

Od latawca do latawca

Latawce w kitesurfingu można podzielić na dwie grupy: pompowane i komorowe. Te komorowe dzielą się z kolei na zamkniętokomorowe i otwartokomorowe. Latawce pompowane to C-Shape, Bow, SLE i Hybrydy. Latawce komorowe właściwie same pompują się powietrzem dzięki temu, że skrzydło latawca zbudowane jest ze specjalnych komór, które same wypełniają się powietrzem. Latawce otwartokomorowe przeznaczone są jedynie na ląd, a zewnętrznokomorowe zarówno na ląd, jak i wodę. Obecne typy latawców są nierozłączne z tematem stylu kitesurfingu. Początkowy kursant jeszcze nie ma żadnego stylu i tu dobrze sprawdzają się latawce Bow i SLE (Supported Leading Edge). Bardziej zaawansowani kitesurferzy częściej decydują się na modele C-Shape. Jaka jest różnica między tymi modelami?

Jaki latawiec do kitesurfingu na początek?

Specjaliści tego sportu polecają początkującym kolegom latawce Bow, które charakteryzują się płaskim profilem, a liny w nim odchodzą od krawędzi natarcia, co właśnie go spłaszcza. W ten sposób latawiec zyskuje duży zakres wiatrowy, bo bywa, że sięgający 100%. Latawiec Bow posiada też dobry restart latawca z wody, dolny zakres i nanoszenie w powietrzu. Jedyne, na co można narzekać to niestabilność,  długą linkę depowera, umożliwiającego regulację mocy czy czasem zbyt duże siły powstające na barze. Latawiec SLE polecany jest początkującym ze względu na podobną budowę, a tym samym możliwości i funkcje. Różnica między nimi polega na tym, że profil latawca SLE nie jest aż tak płaski. Latawce te w odróżnieniu od Bow nie mają też wcięcia na krawędzi spływu.

Latawce dla bardziej zaawansowanych

Im bardziej rozwinięte umiejętności pasjonaty tego sportu, tym większe szanse, że poradzi sobie na latawcu C-Shape. Swoją nazwę zawdzięczają temu, że ich kształt przyjmuje literę C. Dzieje się tak ze względu na olinowanie, które znajduje się tylko na bokach latawca. Cechą tych typów jest większa stabilność i dobre czucie latawca na barze. Trudniejszy w nich natomiast jest restart i gorszy jest zakres wiatrowy. Latawce C-Shape cechują się dużą szybkością i manewrowością, dzięki temu, że ich kształt jest bardziej pionowy. Manewry te wymagają od użytkownika sporej dawki wiedzy i doświadczenia. Istnieją również hybrydy, które stanowią połączenie cech latawców Bow/SLE i C-Shape. Łączą one wady i zalety obu rodzajów latawców. Zalicza się tu konstrukcje Delta czy open-C. Latawce w kształcie litery C najbardziej nadają się do pływania freestyle’owego.

Jakie latawce do kitesurfingu wybrać?

W zależności od warunków pogodowych rozróżnia się jeszcze inne latawce. Niektórzy kitesurferzy preferują jazdę na mocnych falach, a do tych dedykowane są latawce Wave. Chodzi w nich o to, by zachować jak największą stabilność w czaszy w momencie utraty napięcia na linkach baru. Cechują się dużą skrętnością, draftem, szybkością sterowania. Latawce tego typu mają doskonałe osiągi we wszystkich warunkach. Takie latawce są zwrotne i szybkie w reakcjach.

Istnieją też latawce dedykowane do słabych warunków wiatrowych. Lightwind to konstrukcje opisane wyżej, jako hybrydowe. Zalety tego latawca to duży zakres depowera, i łatwość restartu z wody nawet przy słabym wietrze. Te konstrukcje próbują przełamać granicę 12 węzłów wiatru, poniżej których pływanie z latawcem robi się przeważnie niemożliwe. Te latawce nie pozwalają na skoki i są mało skuteczne w pływaniu na wiatr.

Istnieje też grupa latawców freeride, które podobnie jak deski Split, przeznaczone są dla kitesurferów podróżujących sporo z całym sprzętem. Są to konstrukcje pozbawione tub poprzecznych lub posiadające tylko jedną, dzięki czemu obniża się ich wagę, co pozwala na przewiezienie większej ilości sprzętu samolotem. Nadają się głównie do rekreacyjnego pływania, bo nie są zdolne do dużych osiągów.
Wybór latawca to rozważenie czynników takich jak, umiejętności, warunki pogodowe, w których głównie będzie się pływać, preferencje, ale też gabaryty zawodnika. Warto tu dodać, że niektórzy producenci oferują też specjalne latawce dla początkujących. Są one łatwe w sterowaniu, przewidywalne, nieskomplikowany jest ich restart z wody. Tak czy inaczej, jest to wydatek, który może być przydatny tylko na chwilę, do czasu aż nasze umiejętności się rozwiną. Najlepiej zatem skorzystać na początek ze sprzętu wypożyczanego w szkołach kitesurfingu, bez których raczej nikt za ten sport się nie zabiera. Dzięki temu będziemy w stanie wypróbować różne opcje i dobrać do siebie odpowiedni latawiec.
 

 

Zdobądź jeszcze więcej wiedzy o kitesurfingu i zapoznaj się z naszym cyklem artykułów:

Jak zacząć kitesurfingiem?

Gdzie na kitesurfing w Polsce?

Poznaj szkoły kitesurfingu działające w Jastarni!

Jak dobrać sprzęt do kitesurfingu?

Jak dobrać deskę do kitesurfingu?

Jaki latwiec do kitesurfingu?

Jak dobrać trapez do kitesurfingu?

Jaka pianka do kitesurfingu?

Jaka kamizelka do kitesurfingu?

Ile kosztuje kurs kitesurfingu?

Jaki wiatr na kitesurfing?

Poznaj nasze apartamenty

Podobne artykuły

Molo w Mechelinkach – dlaczego warto się tam wybrać?

2022-04-29 11:14:16
Molo w Mechelinkach
Imprezowego, głośnego molo tu nie uraczymy. Nie będzie tu Street – foodów ani żadnych sportowych zawodów, z których słyną większe tego typu obiekty w niektórych nadmorskich miastach. Mechelinki jednak uroczystości nie wykluczają, bo odbył się na tutejszym molo już niejeden ślub.
Więcej

Klif w Mechelinkach — dlaczego musisz go odwiedzić?

2022-04-29 10:45:24
Klif w Mechelinkach - BlueApart.pl
Mamy szczęście, że mamy klify. Nie tylko ciągnące się kilometrami szerokie plaże są charakterystyczne dla polskiego wybrzeża. Zbudowany z gliny 650-metrowy Klif Orłowski to wyjątkowa atrakcja dla turystów Trójmiasta. Klify nad Bałtykiem znajdziemy też w okolicach Międzyzdrojów, Rewala, Poddąbia, Dębiny i Trzęsacza. Również południowe krańce wyspy Wolin prezentują te ciekawe urwiste brzegi. Mniej znane Mechelinki również mogą pochwalić się atrakcyjnym klifem nad brzegiem morza. Co o nim wiemy i, czy warto go zobaczyć?
Więcej

Atrakcje Mechelinki - czyli co warto zobaczyć?

2022-04-29 10:28:07
Klif nad samym morzem, przystań rybacka, szeroka i niemal pusta plaża, tawerny ze świeżą rybą, urokliwe molo i cisza. Wakacyjne marzenie nie do spełnienia w sezonie? Nic bardziej mylnego, bo istnieją takie zakątki w naszym kraju, które niczym lekarstwo na wszelkie bolączki mają to wszystko w ofercie. Jednym z nich jest wieś Mechelinki usytuowana na Kaszubach w powiecie puckim.
Więcej

Ile kosztuje windsurfing?

2022-04-04 14:29:40
Chociaż windsurfing nie jest tanim sportem, jego popularność wzrasta z roku na rok, dzięki czemu dostęp do sprzętu jest duży, również tego używanego. Dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z tym sportem to ważna informacja, bo kupowanie na wstępie nowego i drogiego sprzętu może okazać się nietrafione.
Więcej

Warszawa -> Jurata - ile kilometrów, czym i jak dojechać?

2022-04-04 14:24:13
Odległość między Warszawą a Juratą zależy od wybranej trasy i środka transportu.
Więcej